Waarom een poetshulp bij VN CLEAN DIENSTENCHEQUES?
- geen extra administratie kosten
- optie om schoonmaakproducten en materiaal mee te laten brengen door de poetshulp (bestelling kan geplaatst worden via mail of webshop www.vncleanshop.com)
- service met een glimlach
- hulp bij aanvragen dienstencheques
- betaalbaar en fiscaal voordelig tarief
Een dienstencheque is een betaalmiddel waarvoor het Vlaamse Gewest een financiële bijdrage levert. Iedere meerderjarige persoon die in het Vlaamse Gewest zijn hoofdverblijfplaats heeft, kan dankzij dienstencheques tegen een gunstige prijs beroep doen op huishoudhulp.
Het gebruik van dienstencheques maakt uw dagelijks leven eenvoudiger en ontlast u van tijdrovende huishoudelijke taken.
U kan beroep doen of een huishoudhulp die vergoed wordt op basis van één dienstencheque per volledig gepresteerd uur.
De eenvoudiger bestelprocedure geeft u de mogelijkheid om snel over uw dienstencheques te beschikken. Vooral de elektronische als papieren dienstencheques zijn bovendien eenvoudig in gebruik.
Het gebruik van zowel elektronische als papieren dienstencheques biedt u een veilig en zeker betaalmiddel.
De elektronische dienstencheques zijn veiliger: gedaan met diefstal of verlies!
Om uw huishoudhulp te vergoeden voor de geleverde prestaties, overhandigt u één papieren of elektronische dienstencheque per volledig gewerkt uur.
U kan per kalenderjaar 500 dienstencheques bestellen waarvan de eerste 400 aan €9 euro en de overige 100 aan €10. Er zijn echter een aantal situaties waarin de aankooplimiet per kalenderjaar verschilt, hier vindt u een overzicht.
Dienstencheques zijn fiscaal aftrekbaar. Het fiscaal voordeel wordt toegekend op basis van uw hoofdverblijfplaats op 1 januari volgend op het jaar van de aankoop van de dienstencheques.
Er geldt een belastingvermindering van € 2,70 per dienstencheque voor de eerste 163 dienstencheques (aanslagjaar 2019). Een dienstencheque van €9 kost in werkelijkheid maar €6,30 na belastingvermindering.
Gehuwde of wettelijk samenwonende partners hebben allebei recht op deze belastingvermindering.
Jaarlijks rond 1 maart ontvangt u van Sodexo een fiscaal attest dat u bij uw belastingaangifte moet voegen om van het fiscaal voordeel te genieten.
Ook met beperkt inkomen dienstencheques bestellen via belastingkrediet
Indien uw inkomen beperkt is, kan u toch dienstencheques bestellen en genieten van een belastingvermindering via een terugbetaalbaar belastingkrediet. U kan gebruik maken van uw belastingkrediet door het fiscaal attest bij uw belastingaangifte te voegen. Wanneer u geen aanslagbiljet toegestuurd krijgt, kan u deze zelf aanvragen bij uw plaatselijk belastingkantoor. Voor bijkomende informatie kan u de FOD Financiën contacteren op het nummer 02/572 57 57 (normaal tarief).
Naast papieren dienstencheques bestaan er ook elektronische dienstencheques. Het bestelproces voor beide formaten is hetzelfde. De elektronische dienstencheque is na bestelling sneller beschikbaar en eenvoudig in gebruik. Hieronder vindt u een kort overzicht van de belangrijkste verschillen tussen beide formaten dienstencheques:
Elektronische dienstencheques | Papieren dienstencheques |
Beschikbaar onmiddellijk na uw bestelling | Verstuurd naar de post binnen de 3 werkdagen na uw bestelling |
U hoeft niets te doen. De huishoudhulp geeft de prestatie door. U kan de prestaties op elk moment bevestigen of betwisten. | U vult de dienstencheques in en bezorgt ze aan uw huishoudhulp |
Elektronische dienstencheques hebben een aantal belangerijke voordelen ten opzichte van papieren dienstencheques. Met elektronische dienstencheques kiest u voor:
1. Eenvoud
2. Comfortabel beheer
3. Snelheid: onmiddelijk beschikbaar
4. Veiligheid: gedaan met diefstal of verlies